Druga wymiana młodzieży w ramach projektu „Różne Kultury- jedna tożsamość” współfinansowanego  ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ dobiegła końca!

Młodzież z Polski (uczniowie polskiego pochodzenia ze Wschodu, którzy urodzili się m.in. na Ukrainie, Białorusi, w Uzbekistanie, Kazachstanie, Rosji i Gruzji) i Węgier została gorąco powitana w Domu Kultury Polskie w Wilnie przez nauczycieli i uczniów z dwóch szkół: Gimnazjum im. Jana Pawła II oraz Gimnazjum im. Adama Mickiewicza.

W trakcie wymiany w Wilnie uczniowie wzięli udział w lekcjach historii poprowadzonych według scenariuszy stworzonych w ramach projektu. Wzięli także udział w warsztatach na temat badania źródeł historycznych oraz dowiedzieli się, jak w ciekawy sposób mówić o historii. Podzieleni na grupy tworzyli pracę dotyczące zadanych wątków ze wspólnej historii Litwy, Polski i Węgier. Po zajęciach dotyczących historii Wilna, przedstawionej w perspektywie historii Europy, tworzyli reportaże fotograficzne.

W trakcie wymiany uczniowie rozwijali swoje kompetencje językowe, reporterskie, uczyli się jak korzystać z nowoczesnych narzędzi komunikacji, rozwijali umiejętności pracy w zespole. Wzięli udział w pilotażowo poprowadzonych zajęciach z historii i matematyki według pierwszych scenariuszy stworzonych w ramach projektu, m.in. „Pierwsi królowie elekcyjni.  Stefan Batory- król niemalowany”, „Unia w Krewie”, „Unia Lubelska. Co by było w Polsce i Litwie po dwustu latach, gdyby nie było unii lubelskiej?”- czyli lekcja historii alternatywnej. Uczniowie pracowali w grupach i zastanawiali się na wspólna historia kilku narodów, które tworzyły Pierwsza Rzeczpospolitą, a następnie na forum przedstawiali efekty swojej pracy. Uczniowie wzięli również udział w testowaniu scenariusza gry integracyjnej „Polsko! Chcę Cię poznać!” oraz gry terenowej „Filomaci i Filareci – 200 lat od założenia”, gdzie podzieleni na grupy, podążali szlakiem romantyków wileńskich: od Uniwersytetu Wileńskiego, przez zaułek Bernardyński, podwórko Słowackiego, klasztor Bazylianów do Ostrej Bramy.  Ewaluacji zostały również poddane lekcje matematyki z działu zbiory podczas, którego uczniowie omawiali polski język matematyczny i testowali słownik pojęć matematycznych.

Podczas zwiedzania Wilna uczniowie odkrywali zabytki, pamiątki i dzieła sztuki wspólne dla tożsamości kulturowej krajów ich pochodzenia. m.in. wzięli udział w warsztatach w lekcji historii Jaszunach w Pałacyku Balińskich, gdzie uczyli się historii na temat losów rodzin Radziwiłłów,  Balińskich i Śniadeckich, które to tworzyły wspólną historię Litwy i Polski. Była to również lekcja literatury i kultury okresu romantyzmu oraz odwiedzili Turgele, gdzie w latach 1767-1795 istniała Rzeczpospolita Pawłowska, a obecnie można zobaczyć ruiny rezydencji założyciela ks. Pawła Ksawerego Brzostowskiego. Odwiedzili również miejsca istotne dla wspólnej historii Polski, Litwy i Węgier (Cmentarz na Rossie, Góra Trzech Krzyży, Starówka, Muzeum Adama Mickiewicza, Ostra Brama, Zamek w Trokach). Uczestniczyli również w spotkaniu z przedstawicielami mniejszości narodowych w Parlamencie Litewskim, posłami AWPL- ZCHrR, a także mieli możliwość zwiedzić siedzibę Sejmu i zapoznać się z codzienną pracą i obowiązkami posłów i senatorów oraz brali udział w zajęciach w Muzeum Władysława Władysława Syrokomili w Borejkowszczyźnie, gdzie zdobywali wiedzę na temat tradycji adwentowych na Wileńszczyźnie.

Mimo pozornych różnic kulturowych młodzieży z trzech krajów udało się znaleźć wiele jednoczących je elementów. Wspomagała to integracja na wesoło i wzajemne poznanie się uczniów, np. w czasie wspólnego śpiewania piosenek w różnych językach.

Zapraszamy na stronę www.e-akademia.net